Werven van personeel

Het werven van nieuwe personeelsleden via de eigen contacten is gebruikelijk in de AGF Detailhandel. Het kan echter nadelen opleveren. Bijvoorbeeld als de kandidaat niet in het profiel past. Je moet hem dan afwijzen. Dat kan gevoelig liggen. Door vrienden en familie aan te stellen kan ongewenste kliekvorming ontstaan.

Werving via personeelsadvertentie

Wanneer je kiest voor het werven via een personeelsadvertentie, zijn er drie belangrijke vragen.

Welk mediakanaal kies je?

Het mediakanaal waarvoor je kiest wordt uiteraard gelezen door die groep mensen waaronder ook jouw geschikte kandidaat zit. Ben je op zoek naar een hulpkracht, dan kun je kiezen voor een advertentie op social media, in de wijkkrant of het huis-aan-huisblad.
Zoek je een vakspecialist, dan kan het raadzaam zijn ook een advertentie in een vakblad te plaatsen: AVN Magazine (AVN-leden krijgen 50% korting op adverteren) of AGF.nl.

Voor welk type advertentie kies je?

De kleine advertentie
In de rubriek ‘winkelpersoneel gevraagd’ staan vaak kleine advertenties. Er wordt kort en krachtig aangegeven om welke functie het gaat, wat de eisen zijn en hoe men kan solliciteren. Ondanks het feit dat de advertenties zo klein zijn, blijken ze in veel gevallen reacties op te roepen van goede kandidaten.

De grote advertentie
Grotere advertenties worden vooral gebruikt om meer promotie te maken voor het bedrijf. Het imago wordt benadrukt, de functie-inhoud en de functie-eisen worden sterker belicht. Een grotere advertentie is ook vaak bedoeld om zeer goede kandidaten los te weken bij hun huidige baas. Hoe meer sterke punten je van jouw bedrijf toont, hoe groter de kans dat je punten aandraagt waar men ontevreden over is in de huidige werkkring.

Wat is de inhoud van de advertentie?

De inhoud van de advertentie wordt voor een deel bepaald door de omvang en aard van de advertentie. Daarnaast zijn er enkele aanwijzingen die je kunt gebruiken. Enkele tips voor de inhoud:

  • Geef bondige informatie over het bedrijf.
  • Vermeld de hoofdtaken, het aantal werkuren en werktijden.
  • Noem de belangrijke selectie-eisen.
  • Bouw drempels in voor ongeschikte kandidaten.
  • Maak geen onderscheid naar sekse: m/v.
  • Maak duidelijk hoe en bij wie men kan reageren.
  • Geef aan tot welke datum men kan reageren.
  • Zorg voor helder taalgebruik: zonder spelfouten en afgestemd op de doelgroep.
  • Gebruik vaktermen en vakafkortingen als geschikte kandidaten die moeten beheersen.
  • Maak gebruik van opvallende en specifieke kopregels.
  • Hanteer een logische volgorde.

Hoe laat je sollicitanten reageren?

Schriftelijk: je kunt de sollicitanten op een rustig moment met elkaar vergelijken en de meest interessante kandidaten uitnodigen voor een gesprek.
Telefonisch: je kunt op deze manier in korte tijd veel informatie over de sollicitant krijgen, omdat je meteen relevante vragen kunt stellen.

Werving door het UWV werkbedrijf of een uitzendbureau

Bij het UWV werkbedrijf werken in de detailhandel gespecialiseerde consulenten. Samen met jou gaan ze na welke werkzoekende in aanmerking komt. Als je er prijs opstelt, voeren zij een eerste selectie uit. Het voordeel van de inschakeling van het UWV werkbedrijf is dat er geen kosten aan verbonden zijn. Daarnaast hebben de medewerkers van UWV werkbedrijf veel contacten onder de nieuwe wervingsgroepen.

Een uitzendbureau kan vaak op heel korte termijn kandidaten leveren. Als dat niet het geval is, dan werven en selecteren zij eerst. Daarna bepaal jij wie bij jou aan de slag gaat. Meestal begint die persoon als uitzendkracht. Als het jou en de uitzendkracht goed bevalt kies je later voor een dienstverband. De uitzendkracht kost extra geld vanwege de vergoeding voor het uitzendbureau. Daar staat tegenover dat jij het loonrisico bij ziekte niet hoeft te dragen.

Meer informatie of een afspraak maken?
Meer informatie of een afspraak maken?

AVN staat voor je klaar!