Hoe toegankelijk is jouw winkel?

Hoe toegankelijk is jouw winkel?

27 juni 2019

Toegankelijkheid van je winkel, je staat er als ondernemers misschien niet zo bij stil. Winkels staan vol met prachtige producten. De ruimte in veel winkels is beperkt, tegelijkertijd wil je wel alle producten goed laten zien en aanprijzen, dus bouwen we er nog een display bij met wat extra aanbiedingen. Zonder dat je het merkt maak je van je winkel een hindernisbaan. Met name voor mensen met een beperking wordt het letterlijk een drempel om jouw winkel binnen te gaan.

Vanuit ADN willen we het thema ‘toegankelijkheid’ onder de aandacht gaan brengen. Daarom zijn we (samen met andere branches) aangesloten bij het programma MKB Toegankelijk, een initiatief van MKB-Nederland en VNO NCW.

Waar liggen kansen?

Als we het hebben over ‘mensen met een beperking’ dan bedoelen we vaak personen met een fysieke beperking. Maar als we praten over toegankelijkheid van winkels, denk dan ook aan bijvoorbeeld, ouderen die minder ter been zijn of een rollator gebruiken, of moeders met kinderwagens.

Maar liefst 15% van de Nederlandse samenleving heeft een vorm van beperking. Een groep die misschien wel juist de service van de speciaalzaak opzoekt om geholpen te worden. Daar liggen dus kansen!

Bekijk je winkel eens door de bril van mensen met een beperking. Beter nog, ga met deze klantengroep in gesprek en vraag naar hun bevindingen en ervaringen. Je zult zien dat het je veel positieve reacties en klanten oplevert. Op jouw beurt draag je ook nog een steentje bij aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

MKB Toegankelijk, hoe pak ik dat aan?

De website www.mkbtoegankelijk.nl staat vol met informatie, handige tips en hulpmiddelen.

Je hoeft echt geen ingrijpende aanpassingen te doen of direct heel veel geld te investeren om je winkel toegankelijker te maken. Misschien is niet alles (direct) haalbaar, maar je kunt zeker de eerste belangrijke stappen zetten naar verbetering op dit punt. Denk bijvoorbeeld aan het installeren van een drempelhulp of het in gebruik nemen van een mobiel pinapparaat. Zelfs het verlengen van het snoer van je pinapparaat kan al een uitkomst bieden. Met dit soort kleine acties kun je al veel bereiken. Bekijk de website voor een checklist en meer informatie.

Natuurlijk hebben we het allemaal druk met onze dagelijkse bezigheden, toch kan het voor een grote groep (potentiële) klanten het verschil maken tussen naar binnen stappen of doorlopen. De groep die wel naar binnen stapt en ervaart dat er rekening met ze wordt gehouden blijft waarschijnlijk klant voor het leven!

Vanzelfsprekend is het ook belangrijk je medewerkers in dit onderwerp te betrekken. Ook hier wordt op de website in voorzien door een aantal handige tips op een rijtje te zetten.