De kassa en je onderbuik gevoel

De kassa en je onderbuik gevoel

22 maart 2018

Je kunt je vinger er niet op leggen, maar er klopt iets niet. Er zijn elke week genoeg klanten, producten worden verkocht, de kassa klopt, maar toch valt de omzet tegen. Laat dit niet te lang doorsudderen, maar ga direct op onderzoek uit.

Bij het inwerken van je personeel leg je waarschijnlijk ook uit hoe de kassa werkt en laat je zien waar de handleiding ligt, voor het geval er zich een probleem voordoet. Veelal heeft elke werknemer ook een eigen code zodat achteraf kan worden vastgesteld wie, wanneer en op welke wijze de kassa heeft bediend.

Het komt voor dat een werkgever constateert dat de kassa altijd klopt, maar dat hij toch een onderbuik gevoel heeft. Waarom slaat die bepaalde werknemer zoveel negatieve bonnen aan? Waar is dat contante geld dat ik een klant aan die werknemer zag geven? Wat vreemd dat de kassa klopt.

Gebleken is dat er werknemers zijn, die al jaren in dienst zijn en die al jaren dagelijks geld afromen, zonder dat het meteen opvalt. Uiteindelijk vallen ze door de mand. Maar dan zijn er inmiddels duizenden euro’s, zo niet tienduizenden euro’s verdwenen. Zie die maar eens terug te krijgen.

In het geval je jouw werknemer op heterdaad betrapt op diefstal, is de situatie duidelijk en kun je overgaan tot ontslag op staande voet. Maar hoe ga je te werk als je er bijna 100% zeker van bent dat jouw werknemer jou besteelt, maar je hebt geen waterdicht bewijs? Neem dan in ieder geval niet meteen maatregelen waarvan de gevolgen onomkeerbaar zijn. Dit kan financiële gevolgen hebben en vervelende procedures met zich meebrengen. Het liefst zou je aangifte willen doen bij de politie en de werknemer op staande voet willen ontslaan. Maar dan laat je je leiden door emoties.

Hoewel deze situaties wel om een snelle aanpak vragen, dien je je toch eerst te bezinnen. Loop alle mogelijk scenario’s door en bedenk wat je met en van de betreffende werknemer nog wil. Neem contact op met de Juridische Dienst van ADN om te horen wat de mogelijk te bewandelen wegen zijn en waar je op moet letten

Voorkomen is uiteraard beter dan genezen! Het is goed om de werknemers vooraf erop te wijzen dat jij een goede bediening van de kassa erg belangrijk vindt en dat je met regelmaat controles zult uitvoeren. Neem hierover iets op in je huishoudelijk reglement, dat onderdeel uitmaakt van de arbeidsovereenkomst. Verder zul je ook daadwerkelijk controles moeten uitvoeren en zul je werknemers moeten blijven wijzen op hun fouten. Blijf hameren op een juiste bediening van de kassa. Het op juiste wijze bedienen van de kassa is immers essentieel voor elke ondernemer.

Voor vragen over dit onderwerp of over andere juridische kwestie kun je contact opnemen met Juridisch Advies van ADN: (0318) 72 78 26 (van 08:30 tot 13:00 uur) of mail naar juridischadvies@agfdetailhandel.nl.

ADN Juridisch Advies

Gratis helpdesk voor eerstelijns juridische vragen

Meer informatie of een afspraak maken?

ADN staat voor je klaar!

ADN actief op social media

Volg ons op Facebook en blijf zo dagelijks op de hoogte van nieuws en actualiteiten