De baas en het personeel

De baas en het personeel

7 maart 2019
Column

Ik heb in de titel twee woorden geschreven die ik nooit gebruik: ‘baas’ en ‘personeel’. Sterker nog, het zijn termen waar ik inmiddels een soort van allergie voor heb ontwikkeld. Wat mij betreft zijn het woorden die uit het woordenboek geschrapt mogen worden of waar op zijn minst een boete op zou moeten staan. Toch hoor ik de termen nog veel te veel en dat moeten we met zijn allen maar eens gaan veranderen.

Werkgever en medewerkers

Een hond heeft een baas. Een veelgehoorde uitdrukking en zo is het ook naar mijn idee. Een baas blaft commando’s toe en de hond volgt die, als je een beetje geluk hebt en de hond afgericht is, op. Een werkgever moet toch echt anders te werk gaan om ervoor te zorgen dat het personeel medewerkers worden en willen zijn.

ADN vertegenwoordigt de groente- en fruit speciaalzaken in Nederland. In de praktijk zijn dit over het algemeen kleine MKB-bedrijven met relatief weinig medewerkers. De werkgever is meestal de eigenaar die zich iedere dag tussen de medewerkers begeeft. Hoewel er natuurlijk sprake van een bepaalde hiërarchie is en ook moet zijn, blijkt het in de praktijk toch vaker een soort van familieaangelegenheid te zijn. Met elkaar wordt een gezamenlijk doel nagestreefd en wordt er keihard gewerkt om de klant in alle behoeften te voorzien. Dit kan alleen met goede instelling, goede communicatie langs korte lijnen en een gezamenlijke passie voor mens en product. Daar ligt de kracht binnen de kleine MKB-bedrijven.

Undercover boss

Wie dit programma wel eens heeft gezien weet dat het in grote bedrijven eigenlijk ook zo zou moeten werken. Hoe vaak komt het niet voor dat de ‘hoge heren’ op kantoor geen idee hebben wat er op de echte werkvloer gebeurt. Terwijl daar toch eigenlijk de belangrijkste werkzaamheden worden gedaan en de werknemers een belangrijk deel van het bestaansrecht van een bedrijf vormen.

Iedere schakel van een bedrijf, groot of klein, moet kloppen. Iedereen heeft zijn of haar takenpakket en vorm een radertje in het grote geheel. Als één van de radertjes de andere kant opdraait kan dat grote gevolgen hebben. Dat maakt toch eigenlijk iedereen even belangrijk binnen het bedrijf?

Oproep

De belangrijkste oproep van deze column is dus om voor jezelf eens na te gaan hoe het bij jou in het bedrijf in elkaar zit en welke stappen er kunnen worden gezet om de verhouding tussen werkgever en werknemer te versterken. Je zal ervaren dat het voor beide kanten meer werkvreugde oplevert. Dan hebben we het ook niet meer over werkdruk, maar over werkbeleving. Een betere werkbeleving en werkvreugde maakt werken leuker, zal daarmee leiden tot een hogere productiviteit en het belangrijkste: een gelukkige en tevreden klant. De klant betaalt uiteindelijk het salaris van de werknemers en het inkomen van de werkgever.

Met vreugdevolle groet,

Mark Heemskerk