ADN Culinair op zoek naar “geheim van de smid”

ADN Culinair op zoek naar “geheim van de smid”

10 september 2018

ADN is gestart met een nieuw project, ADN Culinair, waarin zij op zoek gaan naar "het geheim van de smid". Een groep van bij ADN aangesloten ondernemers pakt gezamenlijk een breed palet aan onderwerpen beet, om nieuwe en unieke producten, concepten of werkwijzen ontwikkelen en uit te testen waarmee de speciaalzaak zich kan onderscheiden. Vrienden van ADN ondersteunen het project.


Uitleg over de producten van FME en Eminent Food

"Producten en productlijnen zullen centraal staan maar het kan ook gaan om biologisch afbreekbare verpakkingen, het terugdringen van derving, best practices en zo voort", vertelt Mark Heemskerk, directeur van ADN. Afgelopen week werden tijden een bijeenkomst de eerste twee 'geheimen' uitgekozen om uit te testen of ze ook werkelijk de belofte waar kunnen maken: inspelend op de herfst is dat Truffelpasta van verschillende soorten paddenstoelen en Gemarineerde tomatensalade met buffelmozzarella en heerlijke dressing.

Proeven en proberen tijdens de bijeenkomst van ADN Culinair

ADN Culinair komt maandelijks bijeen om de uitkomst van de testen te bespreken. De eerste bijeenkomst vond plaats bij Rational waar FME en Eminent een uitgebreide productpresentatie gaven over respectievelijk hun paddenstoelen assortiment en specialties, waarna koks van Landwaart Culinair en Jan Dros Lekker eten een aantal recepturen klaarmaakten. Mark: "Paddenstoelen en tomaten zijn producten waarmee de speciaalzaak echt de breedte en/of diepte in kan met zijn assortiment en kan gaan blurren. Naast de focus op producten willen we er voor zorgen dat we derving tot een minimum beperken, we kijken ook naar verpakkingswijze en presentatie van het product. Culinair dekt dus niet helemaal de lading, het gaat veel breder."

"Zelfs als u geen tomaat lust is dit lekker", aldus Landwaart Culinair over de Tomatensalade met buffelmozzarella en heerlijke dressing, een van de producten die door ADN Culinair zijn uitgekozen om uit te testen.

Twee producten gaan nu uitgebreid uitgetest worden in 10 pilotwinkels. "Het zijn diverse soorten winkels met verschillende type ondernemers aan het roer die regionaal verspreid zijn. Zij gaan deze producten inzetten in hun winkels en kijken hoe het loopt zodat we een goed beeld kunnen krijgen van de effecten. De overeenkomst is dat het allemaal zeer gemotiveerde ondernemers zijn, het is een intensief traject wat extra inspanning van de ondernemer vraagt, die krijgt namelijk ook een portie huiswerk mee. Niet alles zal lukken maar wat een succes blijkt delen we binnen de studieclub van ADN", vertelt Mark. "We willen ervoor zorgen dat de speciaalzaak meer speciaal wordt maar ook dat een groenteman die nog niet zoveel met maaltijden doet zich daarin kan specialiseren."

Publicatie: Marjet Lubbers, www.agf.nl

ADN actief op social media

Volg ons op Facebook en blijf zo dagelijks op de hoogte van nieuws en actualiteiten