Meestgestelde vragen met betrekking tot coronamaatregelen.

Op deze pagina vind je de antwoorden op alle vragen die bij ons binnenkomen. Wij doen onze uiterste best jullie vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op! De pagina is voor het laatst ge-update op 17 januari 2022, 11.30 uur. 

Veel gestelde vragen algemeen

Bestellingen afhalen na 20.00 uur

Anders dan in de vorige coronaperiode (eind vorig jaar/begin dit jaar) is de winkel open tot uiterlijk 20.00 uur, daarna moeten alle persoonlijke verkoopactiviteiten stoppen; Er is daarom ook geen gelegenheid om na 20.00 uur boodschappen af te halen, ook niet bij een loket en ook niet buiten de winkel

Bezorgen na 20.00 uur

Bezorgen na 20.00 uur blijft gewoon mogelijk en toegestaan, dat mag in principe dag en nacht doorgaan;

Rechten en plichten van werkgevers en medewerkers in coronatijd

Heel even is er gedacht aan het invoeren van een ‘coronaverlof’. Dit is er helaas niet van gekomen. Als het gaat om rechten en plichten van zowel werkgever als medewerkers, moeten we het dus doen met de bestaande wettelijke regels van het arbeidsrecht. Dit roept wel veel vragen op. Want voor wiens rekening komt het als een medewerker afwezig is wegens een omstandigheid die gerelateerd is aan corona? Klik hier voor uitgebreide informatie. 

Wat zijn de regels omtrent in quarantaine gaan?

Met enige regelmaat veranderen de maatregelen met betrekking tot de quarantaineverplichtingen. Zo is het op dit moment zo dat je bent uitgezonderd van de quarantaine wanneer je:

  • langer dan 1 week geleden een boostervaccin hebt gehad, of
  • als je korter dan 8 weken geleden positief getest en hersteld bent en geen klachten hebt.

Het is goed om, wanneer je hiermee te maken krijgt, de actuele informatie te bekijken. Deze is altijd te vinden op de website van de Rijksoverheid: In quarantaine of in isolatie door corona en testadvies | Coronavirus COVID-19 | Rijksoverheid.nl. Hier vind je ook de quarantainecheck, een handige tool die je daarbij helpt: Quarantaine Check COVID-19 | Rijksoverheid.nl

Veel gestelde vragen mondkapjesplicht

Vanaf zaterdag 6 november 2021 geldt dat iedereen vanaf 13 jaar verplicht is om een mondkapje te dragen in een winkel. ADN is nog in gesprek met de overheid hoe ondernemers de regels, waaronder deurbeleid, kunnen toepassen. Hieronder vind je de regels en veelgestelde vragen over de mondkapjesplicht.

De mondkapjesplicht in het kort

  • Per 6 november geldt een mondkapjesplicht in publieke ruimtes, waaronder een winkel;
  • Een mondkapje is verplicht vanaf de leeftijd van 13 jaar;
  • Bij het voeren van actief deurbeleid spreek je de klant aan en vraag je of deze een mondkapje wil dragen in jouw winkel en gebruik ook weer zoveel mogelijk de poster;
  •  Als de klant geen mondkapje draagt, kan de klant een boete opgelegd worden;
  • Als ondernemer hoef je niet te handhaven en daarom krijg je geen boete als de klant geen mondkapje draagt.

Hoe spreek je de klant goed aan m.b.t. de mondkapjesplicht?

Als een klant zonder mondkapje je je winkel wil betreden, dan is ons advies om de klant op de mondkapjesplicht te wijzen. Bijvoorbeeld: Voor zowel uw veiligheid, maar ook die van onze andere klanten en medewerkers, verzoeken wij u om een mondkapje te dragen. Samen staan we namelijk sterk tegen het Coronavirus. Als u geen mondkapje heeft, dan hebben wij uiteraard een mondkapje voor u.

We gaan ervan uit dat in de meeste gevallen de klant dan zeker wel een mondkapje zal dragen. Belangrijk is om je regels ook al duidelijk te maken voordat klanten je winkel betreden. Tip: gebruik hiervoor ook onze posters en communiceer het via je nieuwsbrieven en/of social media.

Wat kan je doen als de klant weigert om een mondkapje te dragen?

Als de klant geen mondkapje wil dragen, dan kan het zijn dat deze een legitieme verklaring heeft vanwege beperkingen met betrekking tot de gezondheid. De klant zal dit aannemelijk moeten maken bij de handhaving. Als ondernemer heb je de keuze of je de mondkapjesplicht ook in jouw winkel wilt handhaven of dat je alleen de klant aanspreekt. Als je de mondkapjesplicht wilt handhaven, dan kan je de klant de toegang tot jouw winkel ontnemen. Als beheerder van het gebouw mag jij namelijk je eigen huisregels opstellen.

Wat zeg je als de klant weigert om een mondkapje op te zetten, nadat je de klant hebt aangesproken?

Zoals in de vorige vraag te lezen was, heb je twee mogelijkheden:

Toch toegang verschaffen:
Jammer dat u geen mondkapje wilt dragen! Desondanks bent u welkom in onze winkel en hopen we zowel voor u als voor ons dat u mooie aankopen hier kunt doen. We verzoeken u de overige (dringende) adviezen in acht te nemen in de winkel.

Toegang tot de winkel weigeren:

Helaas kunnen we u zonder mondkapje geen toegang verlenen tot onze winkel. Veiligheid heeft namelijk onze topprioriteit en daar doen we alles aan, ook in uw belang. Wij hopen dat u toch een mondkapje wilt dragen. En als u blijft bij uw weigering dan ontvangen we u een andere keer weer graag in onze winkel als het weer veilig is om zonder mondkapje te winkelen.

Wat kan ik doen als de klant agressief wordt en geen mondkapje wilt dragen?

Omdat je als ondernemer geen verplichting hebt om te handhaven, kan je voor de handhaving het beste contact opnemen met de gemeente. Vaak is handhaving ondergebracht bij BOA’s. Ons advies is daarom om als winkel en/of winkelgebied, zo snel mogelijk hierover duidelijke afspraken te maken met de gemeente en/of handhavers. Deel met hen wat jullie beleid is. En mochten zich problemen voordoen, dat je dan afspreekt dat je hen erbij betrekt.

Wij hebben een open productieruimte moeten wij een mondkapje op?

In open productieruimte die niet afgesloten kan worden van de winkel gelden dezelfde regels als in de winkelruimte. Werken met spatschermen is niet voldoende. De productieruimte moet echt volledig afgesloten/gescheiden kunnen worden van de winkelruimte.

Als ik mijn team registreer op CoronaCheck en ze kunnen het aantonen, moeten wij dan ook nog een mondkapje dragen?

Ja, ook bij de (eventuele) coronacheck van je medewerkers, moet in het verkoopgedeelte door iedereen een mondkapje worden gedragen. In de werk-/snijruimte, mits deze helemaal apart is van het verkoopgedeelte, kan zonder mondkapje worden gewerkt.

Hoe kan ik ADN het beste bereiken?

Jouw bedrijfsadviseur kan al je vragen beantwoorden. Daarnaast staat alle relevante info op onze website.

Corona
Corona
Overzichtspagina
Meer informatie of een afspraak maken?
Meer informatie of een afspraak maken?
ADN staat voor je klaar!